Ekonomi Berkembang Tetapi Kadar Kenaikan Gaji Makin Berkurang: Apa Jawapan Khairy Dan TN50?

2 minggu lalu, kerajaan Barisan Nasional dengan gah mewar-warkan bagaimana pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.6% dalam suku pertama 2017 sebagai bukti kejayaan pentadbirannya. Ada yang mendakwa segala skandal yang bersabit 1MDB hanyalah dakyah politik kerana ia tidak mempunyai kesan pun kepada pertumbuhan ekonomi negara.

Ramai yang sering bertanya kepada saya mengapa mereka tidak dapat merasakan keadaan ekonomi yang baik meskipun Malaysia mencatatkan kadar pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) setiap tahun. Jika ekonomi Malaysia dikatakan begitu baik seperti angka pertumbuhan KDNK yang diumumkan, mengapa ramai rakyat yang menghadapi kekangan kewangan dalam menjalani kehidupan seharian.

Perkara ini perlu diberi yang lebih supaya rakyat dapat menilai bahawa bukan semua pertumbuhan ekonomi itu mengalirkan kebaikan ekonomi kepada rakyat. Ada yang hasil ekonominya dipusatkan di kalangan beberapa pihak sahaja, ada yang ekonomi berkembang kerana lebih banyak pekerjaan bergaji murah yang diwujudkan.

Secara mudahnya, pertumbuhan KDNK negara merujuk kepada ukuran bagaimana ekonomi negara menghasilkan lebih banyak barangan dan perkhidmatan. Ini boleh dicapai dengan dua cara – menambah pekerjaan atau menambah produktiviti.

Majikan boleh mengambil lebih ramai pekerja untuk menghasilkan lebih banyak barangan dan perkhidmatan tetapi pekerja dibayar gaji yang sama kerana kerjanya sama. Atau majikan boleh menggunakan teknologi atau menambahbaik proses untuk menghasilkan lebih banyak barangan/ perkhidmatan dengan bilangan pekerja yang sama atau kurang; tetapi pekerja kini melakukan kerja yang bernilai lebih tinggi dan wajar dibayar lebih tinggi.

Di bawah pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi, pertumbuhan KDNK lebih didorong oleh produktiviti. Walau bagaimana pun, semasa pentadbiran Datuk Seri Najib Razak (2011-2015), pertumbuhan yang didorong oleh produktiviti menurun (dari 59.07% kepada 34.80% daripada jumlah pertumbuhan KDNK) manakala pertumbuhan yang didorong pertambahan pekerjaan meningkat dengan ketara (daripada 40.93% kepada 65.2% daripada jumlah pertumbuhan KDNK ).

(Rujuk mukasurat 5, Laporan Produktiviti Negara 2015/2016 yang dilampirkan bersama).

Download (PDF, 10.75MB)

Ini diterangkan dengan lebih baik oleh carta yang saya sertakan dari laporan tersebut.

Ini bermakna jika pihak majikan mengambil lebih ramai pekerja, mereka bukannya meningkatkan produktiviti pekerja untuk menghasilkan lebih banyak barangan atau perkhidmatan (seterusnya meningkatkan pertumbuhan KDNK). Sebab itu pertumbuhan KDNK yang diumumkan kerajaan perlu diperhalusi untuk menentukan sama ada pertumbuhan itu hanya dipacu oleh lebih banyak pekerja yang dibayar gaji yang murah untuk menambah pekerjaan; atau pertumbuhan itu berpunca dari kerja-kerja yang lebih bernilai tinggi dan dibayar gaji yang lebih tinggi.

Dalam tempoh yang sama bagi tahun 2011 hingga 2015, kita telah melihat beberapa rekod pekerja asing yang berdaftar melonjak naik iaitu daripada 1.82 juta orang (2010) kepada 2.14 juta orang (2015). Menurut Persekutuan Majikan Malaysia, anggaran jumlah pekerja asing yang berdaftar dan tidak berdaftar adalah sekitar 6 juta orang pada 2016, ini bersamaan dengan kira-kira 40% daripada jumlah tenaga kerja di negara ini.

Oleh itu, walaupun saiz ekonomi dilihat semakin meningkat, tetapi ia turut dikongsi bersama lebih ramai orang yang kebanyakannya pekerja asing.

Sebaliknya, jika pertumbuhan KDNK negara ini didorong oleh produktiviti, setiap pekerja akan mendapat imbuhan yang lebih besar kerana jumlah pekerja tidak perlu ditambah dengan mendadak (dengan membawa pekerja asing) dan hasil ekonomi dikongsi dengan lebih adil.

Rujuk carta di bawah dari mukasurat 5 Laporan Produktiviti 2015/16 yang secara jelas menunjukkan di bawah pentadbiran Dato’ Seri Najib, kadar kenaikan jumlah imbuhan kepada pekerja (dalam bentuk gaji, caruman dan pampasan) sebenarnya telah menurun dari 5.3% (2011) kepada 3.8% (2015).

 

Oleh itu, pertumbuhan KDNK yang didorong oleh pekerjaan berkemahiran rendah akan membantu mewujudkan peluang pekerjaan tetapi tidak meningkatkan tahap gaji. Kebelakangan ini fenomena ini berleluasa dengan peningkatan pekerjaan berkemahiran rendah yang dibayar gaji yang rendah kerana diisi oleh pekerja asing.

Keadaan ini menerangkan kenapa angka pertumbuhan KDNK nampak baik di atas kertas tetapi tidak memberi manfaat kepada rakyat biasa yang terpaksa bekerja setiap hari dengan kadar pertumbuhan upah yang rendah dan tidak sepadan dengan kenaikan kos sara hidup.

Pertumbuhan gaji sebenar (selepas ditolak inflasi) bagi 2017 dijangka jatuh pada kadar terendah di rantau Asia (bagi ekonomi yang setanding dengan Malaysia) iaitu sekitar 2.30%. Bulan lepas (April 2017), kadar inflasi telah pada tahap 5.1% iaitu tahap tertinggi dalam 8 tahun.

Oleh sebab itulah, saya akan terus mengacau Khairy Jamaluddin untuk menjawab soalan-soalan ini sebelum beliau sibuk menjelajah negara menjual mimpi pada tahun 2050. Kalau beliau boleh memilih untuk tidak menjawab soalan dari Malaysiakini dengan kasar, beliau tidak boleh terus mendiamkan diri mengelak soalan-soalan saya mengenai isu pekerjaan dan kos sara hidup.

Saya masih menunggu jawapan daripada Khairy Jamaluddin mengenai peluang untuk berdialog dengan 300 orang pimpinan pembangkang dalam sesi TN50 untuk saya tanyakan soalan yang paling mudah: apa tindakan Dato’ Seri Najib sekarang untuk mengatasi masalah pertumbuhan ekonomi yang tidak sampai manfaatnya kepada rakyat?

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Rakaman penuh sidang media boleh ditonton di

Facebook | Rafizi Ramli
https://www.facebook.com/rafiziramli.keadilan

Youtube | INVOKE Malaysia https://www.youtube.com/channel/UCZR8ZLTDfgMQgLyZBkeqaQg

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.