Harga RON95 Patut Kekal Pada RM2.24 Seliter, Apa Sudah Jadi Dengan Wang RM1.6 Bilion Pendapatan Luar Jangka

Saya sertakan laporan harga minyak mentah Brent mengikut laporan Bloomberg bagi tempoh seminggu sehingga hari ini:

Menggunakan semua data-data harga minyak mentah dan kadar tukaran wang asing berbanding dengan harga minyak mentah Brent, saya telah mengusahakan satu model matematik yang boleh meramalkan harga RON95 dengan berpandukan harga minyak mentah Brent (tanpa perlu menyemak harga MOPS95 yang diterbitkan Platts kerana laporan itu mahal dan tidak boleh disemak orang ramai).

Harga bagi minggu lepas adalah seperti yang ditunjukkan di dalam jadual berikut:

Oleh yang demikian, harga RON95 yang akan disemak esok sepatutnya dikekalkan pada harga RM2.24 seliter.

Memandangkan harga minyak mentah terus kekal pada paras yang jauh lebih tinggi (iaitu ~USD55 setong) berbanding harga yang digunakan untuk Bajet 2017 (iaitu USD45 setong), saya mengunjurkan Kerajaan Persekutuan telah mengumpul RM1.6 bilion pendapatan luar jangka dari kenaikan harga minyak mentah ini.

Oleh yang demikian, saya mengulangi desakan saya supaya Dato’ Seri Najib Tun Razak membentangkan bagaimana jumlah ini diagihkan secepat mungkin untuk mengelakkan ia digunakan bagi perbelanjaan yang membazir dan tidak menguntungkan rakyat.

Saya mengutuk perangai beliau yang berterusan berdiam diri mengenai perkara ini sedangkan harga minyak RON95, RON97 dan diesel terus kekal pada harga yang tinggi dan membebankan rakyat.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN


Rakaman penuh sidang media boleh ditonton di

Facebook | Rafizi Ramli
https://www.facebook.com/rafiziramli.keadilan

Youtube | INVOKE Malaysia
https://www.youtube.com/channel/UCZR8ZLTDfgMQgLyZBkeqaQg

One thought on “Harga RON95 Patut Kekal Pada RM2.24 Seliter, Apa Sudah Jadi Dengan Wang RM1.6 Bilion Pendapatan Luar Jangka”

  1. Najib’s gov’t is hopeless..must get rid of the them ths nxt GE14..nothing much we can do except for putting pressure every day like wht you are doing now RR

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.