Rahman Dahlan Mempolitikkan Projek RAPID Dan Pelaburan Saudi Aramco, Perlu Jelaskan Peranan Sebenar

Saya jarang campur tangan di dalam pelaburan-pelaburan PETRONAS kerana saya sedia maklum mengenai proses membuat keputusan yang panjang dan berperingkat-peringkat di dalam PETRONAS yang telah digunapakai berpuluh tahun. Saya juga tahu bahawa PETRONAS sangat berhati-hati dalam pelaburan untuk memastikan tiada campur tangan politik dan sebarang pelaburan PETRONAS mengambil kira keuntungan dan pulangan jangka masa panjang untuk negara.

Satu-satunya pelaburan PETRONAS yang saya pernah timbulkan kebimbangan ialah pelaburan di lapangan minyak batuan (“oil shales”) di Canada yang saya khuatiri terlalu berisiko memandangkan ia pelaburan terbesar PETRONAS dalam satu projek. Kebimbangan saya itu ada asasnya kerana sehingga sekarang projek itu masih berhadapan dengan beberapa keputusan yang berisiko.

Malah, disiplin ekonomi dan pengurusan yang saya gunapakai sebagai seorang ahli parlimen untuk menilai setiap pelaburan kerajaan yang telah berjaya membongkar banyak skandal kewangan adalah hasil didikan dan latihan PETRONAS.

Pun begitu, saya semakin bimbang dengan kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Abdul Rahman Dahlan mengenai penglibatan beliau dan Dato’ Seri Najib Tun Razak di dalam memuktamadkan perjanjian di antara PETRONAS dan Saudi Aramco yang ditandatangani akhir bulan lalu.

Saya merujuk kepada laporan berita Malaysiakini bertarikh 25 Mac 2017 bertajuk “Rahman reveals role in salvaging US$7b Aramco deal (rujuk http://www.malaysiakini.com/news/377010). Berita ini melaporkan bagaimana Datuk Abdul Rahman Dahlan memberi gambaran beliau telah campur tangan di dalam rundingan di antara PETRONAS dan Saudi Aramco sehingga berjaya mendapatkan persetujuan Saudi Aramco untuk menandatangani perjanjian itu.

Kenyataan itu memberi gambaran ada campur tangan dan menimbulkan beberapa persoalan penting:

1. Adakah Datuk Rahman Dahlan memaksa PETRONAS mengubah pendirian?

2. Kenapa Saudi Aramco mengubah pendirian untuk meneruskan usahasama yang sebelum itu (menurut Datuk Rahman Dahlan) telah menemui jalan buntu?

Saya akan mengupas beberapa perkara pokok yang timbul dari pendedahan campur tangan Datuk Abdul Rahman Dahlan di dalam rundingan di antara PETRONAS dan Saudi Aramco ini; tetapi saya ingin bermula dengan mendesak beliau menerangkan sendiri apa peranan beliau dan perkara-perkara rundingan yang telah beliau campuri agar rakyat boleh menilai setakat mana ada campur tangan politik di dalam projek ini.

Saya akan menimbulkan beberapa perkara pokok tersebut dalam siri sidang media dalam minggu ini sementara saya menunggu jawapan rasmi dari Datuk Rahman Dahlan.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Rakaman penuh sidang media boleh ditonton di

Facebook | Rafizi Ramli
https://www.facebook.com/rafiziramli.keadilan

Youtube | INVOKE Malaysia https://www.youtube.com/channel/UCZR8ZLTDfgMQgLyZBkeqaQg

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.