Kenaikan Mendadak Harga Sayuran Dan Makanan Mendesak Penghapusan Permit Import (“Approved Permit”) Makanan Dan Reformasi Perdagangan Makanan

Saya telah menghuraikan bagaimana kadar inflasi; iaitu kadar kenaikan harga barang bagi Februari 2017 (seperti yang diumumkan oleh Ketua Perangkawan Negara minggu lalu) yang telah mencecah 4.5% adalah kadar tertinggi di luar kegawatan ekonomi sejak tahun 1998.

Laporan Jabatan Perangkaan itu juga secara jelas menyatakan bahawa kenaikan mendadak itu didorong oleh 3 kumpulan perbelanjaan terbesar iaitu makanan dan minuman bukan alkohol, pengangkutan dan perumahan (sewa, elektrik, air, gas). Sementara rakyat lebih maklum bahawa kaedah mengawal kenaikan kos pengangkutan ialah dengan mengembalikan subsidi mengikut penggunaan yang tepat dengan kumpulan sasaran mengikut kedudukan ekonomi, ramai yang masih tertanya-tanya punca dan penyelesaian kepada kenaikan harga barang makanan yang mendadak sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Saya sertakan petikan laporan dari pengumuman rasmi Jabatan Perangkaan mengenai kenaikan harga makanan:

Paling mengejutkan ialah masalah kekurangan sayur yang meruncing sehingga menyebabkan Malaysia terpaksa bergantung kepada hasil yang diimport. Oleh kerana proses untuk mengimport barang makanan memerlukan lesen mengimport (yang sering dirujuk sebagai “AP”) dan tertakluk kepada kuota tertentu kepada hanya segelintir peniaga yang dibenarkan mengimport, ini mendorong kepada pembekalan barang makanan tertentu yang dikawal oleh segelintir peniaga sahaja.

Oleh sebab itulah, harga kobis bulat melonjak sehingga 29.7% dalam Februari 2017 berbanding setahun lalu. Saya menyemak berita-berita mengenai kobis bulat dan mendapati perkara-perkara berikut:

1. Kobis bulat memang memerlukan lesen mengimport seperti yang dinyatakan di laman myTradelink iaitu laman rasmi Kerajaan untuk memudahcara perdagangan (rujuk http://www.mytradelink.gov.my/fama )

2. Pada 11 Januari 2017, Kerajaan Persekutuan mengumumkan akan menaikkan kuota mengimport kobis bulat seperti yang dilaporkan oleh Bernama (rujuk http://www.pressreader.com/malaysia/the-sun-malaysia/20170111/281556585513067 )

3. The Star pada 13 Januari 2017 melaporkan satu berita bahawa harga kobis bulat memang tinggi sejak beberapa tahun kebelakangan ini (rujuk https://www.pressreader.com/malaysia/the-star-malaysia/20170113/281681139569005 )

Ramai yang mungkin tidak sedar bahawa kenaikan harga mendadak barang makanan dan sayuran seperti kobis bulat (yang berlaku dalam bulan Februari 2017) sebenarnya adalah satu bukti kegagalan pentadbiran dan pengurusan ekonomi Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Adalah tidak masuk akal bagaimana Malaysia yang kaya dengan sumber alam, iklim yang baik dan kepelbagaian sumber lain tidak dapat menanam sayur-sayuran yang mencukupi bagi kegunaan penduduknya yang sedikit sehingga terpaksa mengimport dari luar negara. Menariknya, ada satu penerangan yang diberikan oleh pegawai tinggi Kerajaan Persekutuan sendiri yang jelas mengaitkan kelemahan ini dengan dasar-dasar ekonomi Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Saya rujuk satu laporan mengenai temuramah dengan Pengarah Kanan FAMA, Encik Mohd Anis Yasin yang disiarkan oleh TheMalayMailOnline dan Daily Express (rujuk http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/why-malaysia-imports-vegetables dan http://www.freshplaza.com/article/158859/Malaysia-forced-to-import-fruit,-veg ).

Beliau menyenaraikan beberapa sebab kenapa Malaysia terpaksa mengimport sayur-sayuran asas seperti kobis:

1. GST menyebabkan harga sayuran (dan kos pengeluaran sayur tempatan) meningkat, lalu perusahaan sayur dilihat tidak menguntungkan sehingga berlaku kekurangan bekalan sayur tempatan dan perlu ditambah dengan import sayur

2. Pada masa yang sama, nilai Ringgit yang lemah menyebabkan import sayur menjadi lebih mahal sehinggakan kobis yang pada satu ketika berharga 90 sen sekilo, kini berharga RM3

Sebab itu saya mengusulkan supaya keseluruhan sistem perdagangan yang melibatkan barang makanan dikaji semula dengan memulakan langkah menghapuskan lesen mengimport (AP) ke atas barang makanan keperluan utama seperti sayur-sayuran dan kobis.

Saya juga akan mengusulkan di dalam Pakatan Harapan supaya cadangan merombak kembali sistem perdagangan makanan dengan tujuan menghapuskan monopoli segelintir peniaga utama diangkat menjadi dasar rasmi Pakatan Harapan.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Rakaman penuh sidang media boleh ditonton di

Facebook | Rafizi Ramli
https://www.facebook.com/rafiziramli.keadilan

Youtube | INVOKE Malaysia https://www.youtube.com/channel/UCZR8ZLTDfgMQgLyZBkeqaQg

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.