Kempen Negaraku: Najib Jangan Samakan Tanahair Dengan Peribadi

Saya merujuk kepada kempen patriotik terbaru yang dilancarkan oleh Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak. Intipati kempen yang diberi nama “Negaraku” itu disimpulkan di dalam ucapan yang disiarkan di blog beliau di www.najibrazak.com seperti berikut:

1. bahawa pembangkang adalah pengkhianat yang disamakan dengan pengkhianat yang mengakibatkan serangan pencerobohan Lahad Datu

2. bahawa kritikan terhadap pengurusan ekonomi di bawah kepimpinan beliau adalah sama dengan usaha mengkhianati dan mensabotaj ekonomi negara

3. bahawa isu-isu berkaitan gejala rasuah, kegagalan pentadbiran ekonomi dan masalah kewangan negara meruncing yang dibawa oleh pembangkang hampir mensabotaj pelaburan asing ke negara ini

Saya mengutuk keras cubaan terang-terangan Dato’ Seri Najib menyamakan diri beliau dengan negara dan tanahair. Intipati kempen Negaraku yang ditulis sendiri oleh Dato’ Seri Najib cuba mengaitkan bahawa sebarang kritikan terhadap kelemahan dan kegagalan beliau sebagai Perdana Menteri adalah satu serangan sabotaj terhadap negara Malaysia.

Adalah sangat menjijikkan apabila menyamakan Malaysia dengan beliau dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Malah, dakwaan beliau kononnya kritikan terhadap kepimpinan beliau bersabit masalah kewangan negara yang meruncing telah membawa kesan kepada pelaburan Arab Saudi (dan pelaburan-pelaburan asing lain) ke negara ini juga adalah tidak benar.

Pelaburan RM32 billion yang diwar-warkan oleh Dato’ Seri Najib adalah usahama projek petrokimia di antara syarikat minyak milik Kerajaan Arab Saudi dengan PETRONAS di kompleks petrokimia Pengerang (RAPID).

Saya menghabiskan dua pertiga dari kerjaya saya di PETRONAS di sektor perniagaan petrokimia, bermula di peringkat operasi dan kewangan di kilang petrokimia dan berakhir di pengurusan korporat di Bahagian Perniagaan Petrokimia yang menguruskan keseluruhan operasi PETRONAS dalam bidang petrokimia di seluruh dunia.

Saya sertakan petikan-petikan dari Laporan Tahunan PETRONAS Chemicals Group Berhad (PCG) yang mengumpulkan semua anak syarikat operasi petrokimia PETRONAS yang disenaraikan di Bursa Kuala Lumpur.

 

Saya ingin menarik perhatian rakyat kepada perkara-perkara berikut (mengenai pelaburan asing ke bidang petrokimia):

1. nilai aset bersih pelaburan petrokimia PETRONAS setakat tahun kewangan 2015 (dan tidak termasuk RAPID) telah mencecah RM31 bilion. Itu pun setelah mengambil kira susutnilai (depreciation) selama lebih 20 tahun, bermakna jumlah nilai pelaburan (dana yang dilaburkan PETRONAS sejak 1990an) saya anggarkan melebihi RM50 bilion

2. projek petrokimia telah diusahakan dan dijayakan PETRONAS sejak awal 1990an lagi dan melibatkan konglomerat petrokimia terbesar dunia (termasuk Dow, BASF dan lain-lain) seperti yang ditunjukkan di dalam kronologi perkembangan penglibatan PETRONAS di dalam petrokimia

Tujuan saya menimbulkan perkara ini adalah untuk menangkis cubaan Dato’ Seri Najib mempolitikkan dan mencuri kejayaan PETRONAS memuktamadkan perjanjian usahasama dengan syarikat minyak milik Kerajaan Arab Saudi; seolah-olah ia kejayaan peribadi Dato’ Seri Najib sendiri.

Cubaan menyamakan kejayaan negara sebagai kejayaan peribadi beliau sebagai Perdana Menteri adalah sama seperti menyamakan kritikan terhadap kegagalan beliau sebagai kritikan terhadap negara.

Yang patut mendapat pujian dan dibanggakan hasil dari perjanjian usahasama yang membawa masuk komitmen pelaburan dari syarikat milik Kerajaan Arab Saudi sebenarnya adalah kepimpinan PETRONAS, PCG dan ribuan pekerja PETRONAS yang telah membina PETRONAS sebagai salah sebuah syarikat petrokimia terbesar di Asia.

Kemahiran dan kecemerlangan PETRONAS sebagai syarikat petrokimia sudah tentu menarik minat syarikat-syarikat petrokimia dan minyak lain di seluruh dunia.

Sebab itu semasa negara mengalami kemelesetan ekonomi sekitar tahun 1997-1999, pada masa itulah pelaburan terbesar petrokimia berlaku iaitu pembinaan besar-besaran kilang-kilang petrokimia di Kerteh dan Gebeng; yang menunjukkan pelaburan besar dalam bidang petrokimia sebegitu terpisah dari kemelut politIk yang berlaku sejak tercetusnya reformasi dalam tahun 1998.

Syarikat-syarikat petrokimia dunia pada ketika itu (seperti Dow dan BASF) datang menjalankan usahasama dengan PETRONAS kerana mereka tahu ada keuntungan besar yang mereka boleh perolehi hasil dari reputasi PETRONAS dan kekayaan gas asli (yang menjadi bahan asas mengilang petrokimia) negara.

Sama juga dengan keputusan pelaburan berhubung RAPID yang mengambil kira keuntungan jangka panjang pelaburan dan bukannya siapa Perdana Menteri pada ketika itu.

Sebagai sebahagian dari pengurusan yang pernah terlibat dengan pelaburan petrokimia PETRONAS, saya beranggapan persetujuan usahasama di antara PETRONAS dan syarikat milik Kerajaan Arab Saudi adalah kerana PETRONAS berjaya membuktikan potensi pelaburan jangka panjang di dalam projek itu; bukannya kerana Dato’ Seri Najib.

Saya akan melawan secara berterusan sebarang usaha Dato’ Seri Najib cuba menumpang sekaki kejayaan rakyat Malaysia dan usaha menyamakan kritikan terhadap beliau sebagai sabotaj terhadap negara.

Malah, kempen itu seolah-olah menciplak kempen “Negara Ini Ku Bina Semula” atau “Rebuilding Our Nation” yang dijalankan oleh pihak Pakatan Harapan dengan kerjasama INVOKE di media sosial seperti yang ditunjukkan di laman rasmi FB Pakatan Harapan di www.facebook.com/pakatanharapanrasmi

Saya seru rakyat Malaysia menyertai usaha menyekat Dato’ Seri Najib menumpang sekaki atas kejayaan orang lain seperti ini.

 

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

 

Rakaman penuh sidang media boleh ditonton di

Facebook | Rafizi Ramli
https://www.facebook.com/rafiziramli.keadilan

Youtube | INVOKE Malaysia https://www.youtube.com/channel/UCZR8ZLTDfgMQgLyZBkeqaQg

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.