Kelewatan Elaun Siswazah Yang Dibiaya Kerajaan (Biasiswa Atau Pinjaman)

Saya merujuk kepada kenyataan PTPTN mengenai kelewatan pembayaran elaun kepada siswazah di 11 institusi pengajian tinggi awam (IPTA) seperti yang dilaporkan semalam.

Sebelum ini pun, saya telah menerima aduan-aduan mengenai kelewatan pembayaran pembiayaan kepada siswazah, baik yang mendapat pinjaman atau biasiswa dari badan-badan kerajaan. Saya telah mengumpulkan maklumat dan dapat mengesahkan bahawa berlaku kelewatan yang ketara dalam beberapa kes yang sangat membebankan siswazah dan keluarga.

Saya sertakan 2 dari 15 email yang kandungannya hampir sama mengenai kelewatan pembayaran elaun kepada siswazah tajaan IPTA di politeknik:

Email 1



Email 2

 

Kedua-dua email ini secara jelas menunjukkan kelewatan yang perlu diterangkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Malah, bukan ini sahaja aduan yang saya terima mengenai kelewatan pembayaran elaun kepada pelajar-pelajar. Saya telah juga mendapat aduan yang sama dari pelajar-pelajar di bawah tajaan MARA di luar negara yang mendakwa berlaku kelewatan pembayaran elaun; serta pelajar-pelajar di Institut Pendidikan Guru (IPG).

Oleh yang demikian, kelewatan pembayaran oleh PTPTN dan kelewatan pembayaran pembiayaan oleh badan-badan kerajaan yang lain seperti JPA bukan sesuatu yang berlaku sekali sahaja (“isolated cases”). Saya bimbang sekiranya kelewatan pembayaran pembiayaan ini sebenarnya adalah simptom kepada masalah yang lebih besar iaitu keupayaan pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak memenuhi keperluan kewangan sektor pendidikan; terutamanya setelah peruntukan kepada IPTA telah dipotong secara mendadak.

Saya menyeru supaya menteri-menteri yang bertanggungjawab iaitu Dato’ Seri Idris Jusuh (Menteri Pendidikan Tinggi) dan Dato’ Seri Johari Ghani (Menteri Kewangan II) memberi maklumbalas segera dengan menyiarkan rekod pembayaran pembiayaan pendidikan kepada pelajar-pelajar tajaan (biasiswa atau pinjaman) badan-badan kerajaan supaya rakyat boleh menentukan bahawa kelewatan ini bukan berpunca dari meruncingnya kedudukan kewangan kerajaan.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

Rakaman penuh sidang media boleh ditonton di:

Facebook | https://www.facebook.com/rafiziramli.keadilan/videos/vb.145165568851292/1415580235143146/?type=3&theater

Youtube |
https://www.youtube.com/watch?v=fIJMoV7DISs

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.