Kajiselidik Taman Tugu bitly.com/surveytamantugu | Kumpulan QS Sukarelawan bitly.com/qsrakyat

091316-kajiselidik-taman-tugu-01

Saya mengikuti penerangan yang diberikan oleh Tan Sri Azman Mokhtar, CEO Khazanah mengenai pecahan kos projek Taman Tugu seperti yang diterangkan semasa acara soal jawab yang pertama yang diadakan minggu lepas. Saya juga dihubungi oleh Encik Jiv Sammanthan, Ketua Pegawai kepada CEO untuk menyertai acara-acara soal jawab tersebut atau mendengar taklimat dari Khazanah.

Saya berterima kasih kepada Khazanah di atas jemputan tersebut.

Walau bagaimana pun, saya hanya akan menyertai satu taklimat dan perbincangan dengan Khazanah atau pihak berkuasa setelah saya mendapat maklumbalas umum dari orang ramai mengenai perkara ini. Ia juga sesuatu yang boleh membantu Khazanah menilai kesan projek ini kepada jenamanya (branding) kerana acara-acara “townhall” dan “engagement” yang disusun oleh Khazanah setakat ini hanya berkisar di tempat tertentu dan mungkin tidak boleh meliputi seramai mungkin rakyat.

Saya juga ingin memastikan bahawa apabila saya duduk mendengar taklimat dari Khazanah, saya dibantu oleh juruukur (quantity surveyor) dan jurutera yang boleh memahami kos projek yang disebut oleh Khazanah.

Oleh itu, saya telah melancarkan dua kajisedilik iaitu:

1. #QS_Rakyat untuk mengumpulkan juruukur dan jentera dalam satu pasukan untuk membantu menyemak kos yang disebut oleh Khazanah atau pihak berkuasa. Mereka yang berminat untuk membantu boleh mengisi borang di bitly.com/qsrakyat

2. #SurveyTamanTugu untuk mengumpul pandangan orang ramai mengenai projek Taman Tugu secara keseluruhan. Kajiselidik boleh didapati di bitly.com/surveytamantugu dan saya galakkan seberapa ramai rakyat menyertainya jika anda benar-benar serius mengenai pembaziran wang negara

Saya masih tidak yakin dengan penjelasan yang diberikan oleh Tan Sri Azman Mokhtar setakat ini dan masih berpandangan bahawa ia satu pembaziran dana awam.

Pun begitu, saya akan menunggu maklumbalas orang ramai yang dibuka sehingga Jumaat ini sebelum saya mengaturkan satu perjumpaan dengan Khazanah secara rasmi.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.