LTAT Perlu Jawab Mengenai Dividen Dan Bonus, Jumpa Di Mahkamah

ltatdividen110816

Pada 24 Julai 2016, saya telah mengemaskini status di Facebook yang menyentuh mengenai pengumuman dividen oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) seperti berikut:

ltatbonusfb

Kenyataan saya di Facebook itu bertujuan untuk memastikan pencarum LTAT dari kalangan askar yang masih berkhidmat mendapat gambaran yang jelas mengenai prestasi sebenar LTAT.

Pada 1 Ogos 2016, LTAT melalui peguamnya Azzat & Izzat telah menghantar satu surat tuntutan ke Pusat Khidmat Parlimen Pandan seperti yang saya lampirkan bersama kenyataan ini.

IMG_8512

IMG_8513

Antara lain, LTAT tidak berpuas hati dengan kenyataan saya bahawa “bonus 6% dalam bentuk unit amanah adalah kepada anggota tertentu sahaja dan bukan semua anggota yang akan mendapat bonus unit amanah ini”. Surat tuntutan itu menuntut supaya saya memohon maaf dan tidak lagi membuat apa-apa kenyataan mengenai LTAT atas alasan ada satu kes saman LTAT terhadap saya yang kini sedang berjalan di mahkamah.

Saya mahu menjawab isu yang jelas terlebih dahulu iaitu peranan dan hak saya sebagai Ahli Parlimen untuk mengawal selia, menyemak dan menjadi timbang tara kepada mana-mana penjawat awam atau organisasi yang berkepentingan awam baik milik kerajaan atau swasta.

Arahan dari LTAT melalui peguam mereka kepada saya yang menjalankan tanggungjawab sebagai Ahli Parlimen agar saya menutup mulut dan tidak membuat sebarang kenyataan mengenai LTAT adalah sombong dan keterlaluan. Malah saya menganggap ia sebagai satu penghinaan kepada institusi parlimen di negara ini apabila satu badan awam yang diketuai oleh seorang bekas penjawat awam boleh berkelakuan sebegitu bongkak sedangkan mereka makan gaji dari simpanan anggota tentera bawahan yang memberi amanah kepada mereka untuk menjaga kebajikan anggota tentera. Sikap badan pengurusan LTAT yang sebegini adalah sangat dikesali dan langsung tidak melambangkan ketelusan dalam mereka menguruskan dana pesara tentera.

Jika LTAT melalui peguam mereka cuba menggertak saya untuk menutup mulut atas alasan ada kes saman LTAT yang sedang dibicarakan di mahkamah, saya merujuk kepada penghakiman Yang Arif S. Nantha Balan, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dalam kes saman Naib Ketua Pemuda Umno, Khairul Azwan Haron terhadap saya berhubung skandal pembelian hartanah MARA di Australia bahawa “secara umumnya, peraturan berhubung tindakan menghina mahkamah tidak boleh digunakan untuk mengekang perbincangan awam mengenai sesuatu perkara yang berkepentingan awam walaupun perkara tersebut sedang melalui proses perbicaraan di mahkamah”.

Oleh yang demikian, saya berharap LTAT tidak lagi mengambil sebarang tindakan yang boleh ditafsirkan sebagai cubaan menggertak Ahli Parlimen daripada menimbulkan sebarang isu mengenainya kerana itu satu penghinaan terhadap institusi parlimen.

Mengenai kenyataan saya yang mahu disaman oleh LTAT, surat tuntutan LTAT secara tidak langsung mengesahkan dan mengakui bahawa dividen 6% yang diumumkan bagi tahun 2015 adalah yang paling rendah sejak LTAT ditubuhkan.

LTAT hanya mahu berselindung di sebalik kerahsiaan maklumatnya berkenaan pemberian bonus 6% kerana sebagai orang awam, saya tidak mempunyai maklumat yang terperinci mengenai pemberian bonus ini. Sepatutnya LTAT mengambil langkah proaktif menerangkan polisi pemberian bonus kepada orang ramai jika ia benar-benar telus dan bukannya bersembunyi di sebalik kerahsiaan maklumatnya untuk menutup mulut wakil rakyat seperti saya.

Saya sebut bahawa LTAT perlu menerangkan mengenai pemberian bonus kerana saya membuat kesimpulan bahawa bukan semua anggota tentera yang mencarum di LTAT yang diberikan bonus unit amanah berdasarkan maklumat-maklumat dari Laporan Tahunan 2014 LTAT sendiri.

Sila semak maklumat-maklumat berikut:

1 – mukasurat 27 Laporan Tahunan 2014 LTAT di bawah tajuk “DIVIDEN DAN BONUS”

IMG_8514

Ayat yang berbunyi “Dividen dan bonus sebanyak 15% ini meliputi dividen 7%, bonus 1% dan bonus khas 7% di dalam bentuk unit amanah saham untuk ahli yang aktif” secara umumnya difahami bahawa hanya ahli-ahli tertentu yang aktif sahaja yang berhak mendapat bonus khas dalam bentuk unit amanah saham ini. Jika semua pencarum LTAT akan mendapat bonus khas ini, maka tiada keperluan untuk menerangkan bahawa hanya ahli yang aktif yang layak mendapat.

2 – mukasurat 28 Laporan Tahunan 2014 LTAT di bawah tajuk “PENGAGIHAN KEUNTUNGAN”

IMG_8515

Secara matematik, perincian agihan keuntungan oleh LTAT menunjukkan bahawa “Faedah Unit Amanah pada kadar 7.0%” seperti yang ditunjukkan di atas hanya diagihkan kepada pencarum tertentu sahaja. Pembuktian matematik adalah seperti berikut:

i. Dividen 7% kepada semua pencarum yang menelan belanja RM566.3 juta bermakna jumlah tabungan kesemua pencarum ialah [ RM566.3 / 7% ] sebanyak RM8.09 bilion

ii. Oleh itu, jika bonus khas dalam bentuk unit amanah pada kadar 7% ini diberikan kepada semua pencarum, sepatutnya keuntungan yang diagihkan boleh dikira iaitu [RM8.09 bilion @ 7% ] sebanyak RM566.3 juta.

iii. Walau bagaimana pun, Laporan Tahunan 2014 LTAT menunjukkan bahawa hanya RM195.7 juta yang diagihkan dalam bentuk unit amanah kepada pencarum pada kadar 7%.

iv. Ini bermakna jumlah tabungan yang digunakan untuk mengira jumlah yang perlu diagihkan adalah lebih kecil dari RM8.09 bilion.

v. Malah, jika dikira agihan keuntungan RM195.7 juta pada kadar 7% bermakna jumlah tabungan yang digunakan untuk mengira agihan ialah [RM195.7 / 7%] iaitu RM2.796 bilion.

vi. Kesimpulan dari kiraan matematik yang mudah ini ialah hanya sebahagian dari pencarum yang jika dikumpulkan kesemua simpanan mereka berjumlah RM2.796 bilion; yang layak menerima bonus khas dalam bentuk unit amanah.

Jika ini adalah polisi agihan keuntungan dalam bentuk unit amanah bagi tahun 2014, saya tidak nampak bagaimana ia boleh bertukar bagi tahun 2015. Maka adalah menjadi tanggungjawab saya untuk menimbulkan perkara ini agar ia tidak mengelirukan pencarum, pesara tentera dan kaum keluarga mereka. Lebih-lebih lagi saya tergolong di dalam kumpulan itu kerana bapa mertua saya adalah seorang pesara tentera.

Saya telah melalui 7 kes saman di mahkamah setakat ini dan mempunyai pengetahuan yang memadai mengenai undang-undang saman malu (defamation laws). Saya yakin bahawa kenyataan saya mengenai dividen dan bonus khas yang kini ingin disaman oleh LTAT adalah tidak berniat jahat, berkepentingan awam dan tidak menyeleweng dari segi fakta yang diperolehi dari sumber awam.

Oleh yang demikian, saya akan menunggu satu lagi saman dari LTAT dan akan berjumpa dengan pengurusan LTAT di mahkamah. Seperti juga kes saman sedia ada dari LTAT, saya berhasrat untuk memanggil seberapa ramai pengurusan teratas dari Tan Sri Anwar (Pengerusi) ke Tan Sri Lodin (CEO) dan yang lain-lain untuk memberi keterangan dalam perbicaraan itu.

Sementara menunggu saman dari LTAT itu, saya akan terus membela pesara-pesara tentera dan pencarum tentera yang masih berkhidmat. Saya juga menyeru supaya bekas-bekas jeneral dan pimpinan angkatan tentera menyertai saya, Brig-Jen (B) Abdul Hadi Abdul Khatab dan YB Laksamana (B) Imran Abdul Hamid untuk membela kebajikan tentera baik yang masih berkhidmat dan telah bersara.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.