Penafian LTAT Dan 1MDB Tidak Benar, 1MDB Lewat Bayar Kepada PPHM Sepanjang 2015

LTAT-Salah-01

Saya terkejut dengan kenyataan media dari Pengerusi Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Laksamana (B) Tan Sri Mohd Anwar Mohd Nor yang menafikan bulat-bulat beberapa isu yang saya timbulkan berhubung kelewatan pembayaran caruman (gratuiti) pesara tentera oleh LTAT kebelakangan ini. Malah, beliau dengan kasarnya mengugut untuk menyaman saya kerana menanyakan beberapa soalan berhubung kelewatan itu bagi pihak pesara tentera.

Saya tidaklah mahu melayan penafian 1MDB kerana seluruh Malaysia sudah mengetahui rekod 1MDB dalam isu-isu ketelusan dan tata kelola korporat. Ini bukanlah kali pertama 1MDB menafikan sesuatu perkara yang ditimbulkan kemudiannya dibuktikan bahawa penafian itu tidak benar.

Walau bagaimana pun, saya terkejut dengan sikap Pengerusi LTAT kerana sebagai bekas pegawai tertinggi angkatan tentera, beliau wajar menginsafi bahawa tanggungjawab beliau yang paling utama ialah mempertahankan kebajikan anggota tentera yang masih berkhidmat dan pesara-pesara tentera yang bergantung kepada LTAT.

Tindakan beliau menafikan bulat-bulat bahawa ada kelewatan di dalam pembayaran caruman (gratuiti) kepada pesara tentera adalah amat dikesali. Saban hari saya menerima aduan baik melalui media sosial, email atau whatsapp tentang kelewatan ini. Saya sertakan beberapa aduan yang saya terima agar beliau menginsafi bagaimana kelewatan ini telah memangsakan pesara-pesara tentera:

phone1

phone2

phone3

Saya telah mendapat bukti kukuh dalam bentuk dokumen rasmi Kerajaan Persekutuan yang mengesahkan bahawa penafian-penafian 1MDB dan LTAT dua hari lalu adalah salah. 1MDB dan LTAT membuat kenyataan bahawa kononnya semua bayaran dari 1MDB kepada PPHM (anak syarikat milik penuh LTAT yang menjadi kontraktor 1MDB dalam projek pengkalan-pengkalan udara) adalah tidak tertunggak dan telah menepati jadual pembayaran seperti di dalam kontrak.

Saya boleh nyatakan fakta berikut (berdasarkan dokumen rasmi Kerajaan Persekutuan yang ada dengan saya):

“Pembayaran tuntutan oleh PPHM kepada 1MDB bagi kos pembangunan lima lokasi penempatan semula iaitu Pengkalan Udara Subang, Pengkalan Udara Sendayan, Pengkalan Udara Polis Subang, Rejimen Artileri Diraja Kem Kajang dan Pengkalan Udara Kuantan telah tertunggak sejak bulan Disember 2014 hingga September 2015. Nilai bayaran tertunggak dari 1MDB kepada PPHM sehingga September 2015 adalah berjumlah RM396.41 juta.”

Adalah jelas bahawa tunggakan bayaran dari 1MDB sehingga mencecah RM396.41 juta sehingga September 2015 (iaitu 6 bulan lalu) sudah tentu mempunyai kesan besar kepada aliran tunai LTAT. Berdasarkan Laporan Tahunan LTAT 2014, jumlah pencarum yang tamat perkhidmatan (telah bersara) adalah 7,030 orang dengan bayaran caruman sebanyak RM982.9 juta. Jika angka yang sama digunakan untuk menganggarkan jumlah pencarum yang tamat perkhidmatan dan bayaran caruman terlibat bagi 2015; anggaran jumlah pencarum yang bersara setiap bulan (di antara September 2015 hingga kini) ialah sekitar 590 orang sebulan dan bayaran caruman RM140,000 setiap seorang.

Maka, bagi tempoh 5 bulan (iaitu dari Oktober 2015 hingga Februari 2016), jumlah tunai yang diperlukan LTAT untuk membayar caruman pesara tentera yang baru tamat perkhidmatan adalah RM413 juta. Jika LTAT tidak dibayar oleh 1MDB dan jumlah tunggakan adalah RM396.41 juta sehingga September 2015, sudah tentu LTAT akan mempunyai masalah untuk membayar caruman pesara tentera tepat pada waktunya.

Saya menyeru supaya LTAT dan 1MDB bersikap telus dan menyiarkan sepenuhnya senarai pembayaran dan tunggakan (dari 1MDB kepada PPHM) di antara 2013 hingga 2016 dan senarai pesara tentera yang belum dibayar caruman oleh LTAT mengikut bulan bermula 2014. Saya tidak akan teragak-agak mendedahkan dokumen rasmi Kerajaan Persekutuan itu jika senarai-senarai ini tidak disiarkan sepenuhnya kepada rakyat.

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.