Pentadbiran Dato’ Seri Najib Dianggarkan Meluluskan Lebih Banyak Perjanjian Konsesi

Saya merujuk kepada kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Dr Zahid Hamidi semalam yang menyalahkan pentadbiran Perdana Menteri terdahulu seperti Tun Mahathir Mohamad sebagai punca kerajaan terikat dengan perjanjian-perjanjian konsesi yang membebankan rakyat.

Sementara saya bersetuju dengan beliau bahawa banyak perjanjian konsesi lebuhraya dan penjana bebas (IPP) diluluskan oleh pentadbiran Tun Mahathir Mohamad, itu tidak bermakna bahawa pentadbiran sekarang di bawah Dato’ Seri Najib Tun Razak tidak mampu berbuat apa-apa untuk merundingkan kembali perjanjian-perjanjian itu.

KEADILAN sebelum ini (menjelang Pilihanraya Umum 13) telah mencadangkan langkah-langkah berikut untuk melindungi kepentingan rakyat:

1. Penubuhan sebuah Suruhanjaya Perjanjian Awam (“Public Agreements Commission”) untuk menyemak kembali kesemua perjanjian dengan pihak swasta yang melibatkan kepentingan awam dan memutuskan cadangan-cadangan untuk memastikan kepentingan rakyat lebih dilindungi

2. Berdasarkan laporan dan cadangan Suruhanjaya Perjanjian Awam itu, kerajaan boleh mula merundingkan kembali dengan pemegang-pemegang konsesi ini untuk mengubah perjanjian agar lebih adil kepada rakyat. Apatah lagi sebahagian besar dari syarikat swasta pemegang konsesi ini sama ada dimiliki sepenuhnya oleh badan-badan kerajaan (seperti PLUS dan Prolintas) atau saham syarikat-syarikat ini turut dipegang oleh badan-badan pelaburan kerajaan seperti KWSP, PNB dan lain-lain; sudah tentu ada ruang untuk merundingkan kembali perjanjian-perjanjian konsesi

Cadangan ini tidak sedikit pun diendahkan oleh pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Malah, saya khuatir sekiranya tidak dibendung, pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak sebenarnya akan menganugerahkan lebih banyak perjanjian konsesi yang membebankan rakyat di masa hadap berbanding dengan jumlah perjanjian di bawah pentadbiran Tun Mahathir Mohamad atau Tun Abdullah Badawi.

Umum mengetahui beliau telah menubuhkan Unit Kerjasama Awam Swasta (UKAS) di bawah Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab mempermudahkan penswastaan projek-projek kerajaan melalui konsep konsesi ini.

Saya telah mendedahkan sebelum ini bagaimana kampus-kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Kota Samarahan (Sarawak), Pasir Gudang (Johor), Selandar (Melaka), Seremban III (Negeri Sembilan), Puncak Alam (Selangor) dan Tapah (Perak) telah diswastakan melalui perjanjian konsesi selama 23 tahun. Saya juga mendedahkan mengenai rundingan penswastaan Hospital UiTM Puncak Alam melalui konsep konsesi yang dijangka menelan belanja berkali ganda lebih mahal dari kos membinanya.

Itu tidak termasuk perjanjian konsesi bagi lebuhraya-lebuhraya baru seperti EKVE, SUKE, WCE dan lain-lain serta hospital-hospital baru. Malah, kita tidak tahu berapa banyak kemudahan kerajaan seperti balai polis, hospital, markas tentera dan lain-lain yang secara sembunyi telah diswastakan melalui konsep konsesi di bawah pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Oleh yang demikian, saya menyeru supaya Dato’ Seri Zahid Hamidi mendedahkan semua penswastaan yang diluluskan sejak Dato’ Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri dan mula mengambil tindakan terhadap perjanjian-perjanjian ini untuk memastikan rakyat di masa hadapan tidak dibebankan dengan bayaran pampasan yang terlampau tinggi kepada pemegang konsesi yang rata-ratanya adalah kroni.

Jika beliau tidak berani mendedahkan perjanjian-perjanjian ini dan mengambil tindakan untuk menghentikan kegilaan menswastakan projek kerajaan melalui konsep konsesi, beliau sewajarnya tidak bercakap mengenai perjanjian-perjanjian konsesi lain yang semuanya diluluskan oleh pentadbiran Umno/Barisan Nasional (tidak kiralah siapa Perdana Menteri ketika itu).

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.