Menteri Kewangan Enggan Menyatakan Bayaran Pinjaman Dan Faedah 1MDB

27 MEI 2015

Saya mendapat jawapan kepada soalan saya mengenai perincian jumlah pembayaran faedah dan bayaran pokok bagi setiap hutang/bon 1MDB dalam tempoh bermula Januari 2015 minggu lalu, seperti yang disertakan bersama.

Keengganan Menteri Kewangan menyatakan secara terperinci jumlah bayaran pokok dan faedah bagi setiap hutang/bon 1MDB seperti yang saya ajukan adalah membimbangkan. Sebelum ini, setiap kali ada pembayaran hutang pokok atau faedah yang perlu dilangsaikan oleh 1MDB, ada urusniaga-urusniaga yang melibatkan dana rakyat yang mengundang kontroversi dan kemarahan rakyat. Sebab itu saya mengajukan soalan ini supaya rakyat boleh memantau setiap kali 1MDB perlu membayar hutang pokok atau faedah agar dana rakyat tidak digunakan bagi tujuan itu.

Pembayaran hutang 1MDB berjumlah RM2 bilion dalam bulan Februari 2015 kepada RHB dan Maybank dilaporkan diaturkan oleh hartawan Ananda Krishnan. Sehingga kini, kita tidak tahu apakah terma dan bayaran balas kepada Ananda Krishnan hasil dari pertolongan itu.

Apabila Jemaah Menteri meluluskan peruntukan sebanyak RM950 juta (“standby credit”) dalam bulan Mac 2015, kelulusan itu dibuat pada waktu yang hamper sama dengan pembayaran faedah 1MDB yang dilaporkan pada jumlah yang sama. Begitu juga penjualan tanah oleh 1MDB kepada Tabung Haji baru-baru ini dibuat dalam tempoh yang sama dengan pembayaran faedah oleh 1MDB pada jumlah yang sama.

Maka, adalah munasabah rakyat dimaklumkan apakah senarai hutang pokok dan faedah yang perlu dibayar oleh 1MDB bermula dari Januari 2015 supaya spekulasi bahawa dana-dana awam disuntik ke dalam 1MDB untuk membayar hutang diperjelaskan.

Alasan Menteri Kewangan bahawa penyata kewangan 1MDB bagi tahun 2015 belum diselesaikan tidak boleh diterima dan tidak masuk akal.

Pada setiap tahun kewangan, audit yang dilakukan akan mengesahkan jumlah bayaran pokok dan faedah yang perlu dibayar oleh 1MDB dari tahun kewangan itu sehinggalah hutang/bon itu dilangsaikan. Maknanya, audit tahun 2014 telah pun mengesahkan perincian pembayaran hutang pokok dan faedah semua hutang/bon 1MDB bagi tahun kewangan 2014 hinggalah ke tahun-tahun hutang itu dilangsaikan.

Menteri Kewangan boleh sahaja mengarahkan 1MDB merujuk kepada penyata kewangan yang telah diaudit bagi tahun 2014 untuk memberi perincian maklumat ini tanpa menunggu audit bagi tahun 2015.

Saya beranggapan keengganan Menteri Kewangan memberikan perincian ini adalah untuk menutup ruang rakyat menyemak semua urusniaga dan suntikan dana ke dalam 1MDB dalam tempoh terdekat. Ia juga menguatkan keraguan saya bahawa Perdana Menteri masih tidak menolak kemungkinan menggunakan dana awam untuk membayar hutang pokok dan faedah hutang 1MDB dalam tempoh terdekat.


RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.