Saya Akan Mengisytiharkan Harta, Pendapatan Dan Perbelanjaan Secara Terperinci

5 Mac 2015

Saya meyambut baik seruan oleh Ketua Umno Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee supaya saya dan pimpinan Pakatan Rakyat membuat pengisytiharan harta sebelum mengkritik kekayaan Dato’ Seri Najib Tun Razak dan pimpinan Barisan Nasional yang lain.

Secara peribadi, saya sentiasa percaya bahawa ahli-ahli politik perlu hidup secara sederhana agar mereka dapat merasai susah payah rakyat. Hanya dengan cara itu ahli-ahli politik dapat menjadi suara rakyat yang berkesan dan tidak terpisah (“out of touch”) dengan permasalahan rakyat.

Oleh yang demikian, saya akan membuat satu akuan bersumpah yang akan menyenaraikan perkara-perkara berikut:

1. Kedudukan harta dan hutang terkini saya
2. Latar belakang pendapatan dan kerjaya saya sebelum menjadi ahli politik
3. Pendapatan bulanan saya sebagai ahli politik
4. Perbelanjaan bulanan saya sebagai ahli politik

Akuan bersumpah yang mempunyai maklumat ini akan saya edarkan di ruang lobi Parlimen pada 10 Mac 2015 untuk memberi masa kepada saya mengumpulkan semua maklumat ini beserta dokumen bukti.

Setelah saya membuat pengisytiharan tersebut, saya sangatlah berharap agar Datuk Seri Syed Ali Alhabshee tidak lagi memberi alasan dan memimpin kempen dalaman Umno supaya semua pimpinan Umno bertaraf menteri ke atas membuat pengisytiharan yang sama. Jika saya yang hanya seorang Ahli Parlimen biasa boleh membuat pengisytiharan harta yang terbuka sebegitu, anggota-anggota Jemaah Menteri yang mempunyai kuasa dan boleh menggunakan kedudukan untuk mengumpul harta perlulah membuat pengisytiharan harta juga.

Saya percaya budaya mengisytiharkan harta perlu disemarakkan dan menjemput lebih ramai ahli Parlimen dan wakil rakyat dari Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional mengambil langkah yang sama.


RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.