Apa Pendirian Dato’ Seri Najib Mengenai Rang Undang-Undang Persendirian Mengenai Hudud Di Parlimen

20 MAC 2015

Parti-parti komponen Barisan Nasional yang berasaskan perkauman seperti MCA dan Gerakan dengan segera mengambil kesempatan berhubung Enakmen Kanun Jenayah Shariah Kelantan (EKJSK) untuk menghakis sokongan rakyat bukan beragama Islam terhadap Pakatan Rakyat. Hari ini, pimpinan MCA dan Gerakan cuba mengalihkan perhatian dari persoalan paling utama jika Rang Undang-Undang Persendirian (“Private Members Bill”) mengenai kuasa mahkamah syariah di bawa ke Parlimen: apakah pendirian Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan ahli-ahli Parlimen Umno di Parlimen kelak?

Setakat ini, hanya Umno Kelantan yang menyuarakan sokongan terhadap EKJSK dan ahli-ahli Parlimen Umno dari Kelantan. Pada masa yang sama, kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh ahli-ahli Parlimen Umno dan Barisan Nasional yang senior juga mengelirukan dan bertentangan di antara satu sama lain.

Contohnya, Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan (BNBBC) iaitu Tan Sri Shahrir Samad minggu ini menyatakan bahawa ahli-ahli Parlimen Umno belum mendapat arahan dari kepimpinan Umno mengenai pendirian mereka sekiranya Rang Undang-undang Persendirian mengenai kuasa mahkamah syariah dibawa ke Parlimen. Beliau menyimpulkan bahawa keputusan untuk menyokong atau tidak akan diserahkan kepada keputusan peribadi setiap ahli Parlimen Umno.

Kenyataan itu disanggah pula oleh Ahli Parlimen Pulai yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Negara iaitu Datuk NurJazlan Mohamad. Minggu ini beliau mengeluarkan kenyataan menentang pelaksanaan hukum hudud dan menyebut beliau tidak akan menyokong Rang Undang-undang Persendirian mengenai kuasa mahkamah syariah jika dibawa ke Parlimen.

Pendirian anggota-anggota Parlimen dari parti komponen Barisan Nasional yang terbesar iaitu Parti Pesaka Bumiputra Bersatu (PBB) mengenai perkara ini juga jelas. Presidennya iaitu Tan Sri Adenan Satem telah menyatakan secara terbuka bahawa parti itu akan menolak hudud baik di peringkat negeri Sarawak atau persekutuan. Tambahan lagi, PBB yang akan berhadapan dengan Pilihanraya Negeri Sarawak telah menjelaskan ia mempunyai pandangan yang berbeza mengenai pelaksanaan hukum Islam.

Hakikatnya, tidak ada seorang pimpinan tertinggi Umno atau Barisan Nasional pun yang telah membuat kenyataan terbuka dan jelas mengenai pendirian mereka berkenaan Rang Undang-undang Persendirian mengenai kuasa mahkamah syariah jika di bawa ke Parlimen.

Sebab itu, saya menyeru supaya kepimpinan PAS dan rakyat keseluruhannya berhati-hati dan waspada dengan muslihat Umno dan Barisan Nasional yang menggunakan ketaatan orang Islam terhadap hukum Allah sebagai muslihat politik.

Saya mengajak supaya rakyat keseluruhannya bersama-sama mendesak Dato’ Seri Najib Tun Razak dan timbalan beliau Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan secara terbuka dan bertulis bahawa mereka menyokong pelaksanaan hudud di Kelantan dan mereka akan mengundi menyokong Rang Undang-undang Persendirian mengenai kuasa mahkamah syariah jika dibawa ke Parlimen.

Kedua-dua pimpinan Umno ini juga perlu mengeluarkan arahan segera secara bertulis bahawa setiap ahli Parlimen dari Umno dan parti-parti komponen Barisan Nasional yang lain seperti PBB yang beragama Islam wajib mengundi menyokong Rang Undang-undang Persendirian mengenai kuasa mahkamah syariah jika dibawa ke Parlimen.

Saya menasihati pimpinan PAS supaya mendapat jaminan bertulis mengenai sokongan dari Umno dan parti-parti komponen Barisan Nasional yang lain seperti PBB terhadap cadangan Rang Undang-undang Persendirian mengenai kuasa mahkamah syariah terlebih dahulu sebelum memutuskan untuk membawanya.

Ini adalah penting untuk memastikan tiada muslihat dan tipu daya dari Umno dan Barisan Nasional yang pernah memangsakan PAS dengan menendang parti itu keluar dari Barisan Nasional dalam tahun 1977. Setakat ini, tiada satu kenyataan pun dari Dato’ Seri Najib Tun Razak yang menyatakan sokongan dan arahan kepada ahli-ahli Parlimen Umno dan Barisan Nasional untuk menyokong cadangan Rang Undang-undang Persendirian mengenai kuasa mahkamah syariah.

Saya khuatir Dato’ Seri Najib Tun Razak hingga ke akhirnya tidak akan membuat kenyataan. Malah saya juga waspada bahawa Umno dan Barisan Nasional tidak akan mengeluarkan sebarang arahan agar setiap ahli Parlimen beragama Islam menyokong Rang Undang-undang Persendirian mengenai kuasa mahkamah syariah jika dibawa ke Parlimen.

Akhirnya, Umno dan Barisan Nasional akan terus menggunakan isu hudud ini untuk memecahkan Pakatan Rakyat dan memastikan mereka kekal berkuasa dalam Plihanraya Umum ke-14. Jika itu berlaku, pelaksanaan hudud tidak pun akan terlaksana dan rakyat akan terus dimangsakan akibat salah tadbir, penyelewengan dan budaya rasuah yang dibawa Umno dan Barisan Nasional.


RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.