Turunkan Harga Minyak Sekarang

Saya ambil maklum kenyataan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan kononnya harga petrol dan diesel akan diturunkan sekiranya harga minyak mentah dunia jatuh ke paras USD70 hingga USD75 setong.

Saya telah berkali-kali mengingatkan Barisan Nasional supaya berlaku adil dengan rakyat dan mengikuti konsep ekonomi yang ingin mereka laksanakan sendiri. Jika harga petrol dan diesel dinaikkan apabila harga minyak mentah naik di pasaran dunia, maka adalah adil harga petrol dan diesel diturunkan apabila harga minyak mentah turun di pasaran dunia.

Apatah lagi harga RON97 adalah harga pasaran seperti yang diwar-warkan sebelum ini. Harga RON97 sekarang ditetapkan ketika harga minyak mentah dunia masih lagi sekitar USD105 setong. Dengan penurunan sehingga 20% harga minyak mentah di pasaran dunia sejak dua bulan lalu, sepatutnya harga RON97 juga perlu turun 20%.

Paras harga minyak mentah sekitar USD70 hingga USD75 setong yang dicadangkan Timbalan Menteri Kewangan itu adalah harga minyak mentah bila mana kerajaan tidak perlu menanggung langsung subsidi petrol dan diesel, malah rakyat pula perlu membayar cukai petrol dan diesel sekiranya harga dikekalkan pada kadar RM2.30 seliter bagi petrol dan RM2.20 seliter bagi diesel.

Mengambil kira bahawa dasar subsidi petrol dan diesel selama ini dilaksanakan supaya kekayaan hasil minyak negara turut dinikmati oleh rakyat terbanyak, cadangan Timbalan Menteri Kewangan itu bermakna Barisan Nasional memang berniat untuk menghapuskan terus subsidi petrol dan diesel yang selama ini dinikmati rakyat.

Ini bermakna keseluruhan hasil minyak melalui PETRONAS dan cukai petroleum akan dibelanjakan sepenuhnya oleh Kerajaan Persekutuan untuk projek-projek; bukannya sampai terus kepada rakyat.

Menurunkan harga petrol dan diesel sekarang akan menguji kebenaran hujah-hujah ekonomi Barisan Nasional sebelum ini kononnya apabila GST dilaksanakan, cukai GST yang boleh dituntut semula oleh peniaga akan menyebabkan harga barang akan turun. Saya percaya jika harga petrol dan diesel diturunkan sekarang, harga barang tetap tidak akan turun lalu membuktikan bahawa hujah Barisan Nasional mengenai GST tidak boleh diterimapakai.

Oleh yang demikian, saya menyeru supaya harga petrol RON97, petrol RON95 dan diesel diturunkan bermula 1 Disember 2014. Jika tidak, saya dan rakan-rakan Pakatan Rakyat akan memimpin satu demonstrasi mendesak harga minyak diturunkan pada 31 Disember 2014 di Dataran Merdeka.

RAFIZI RAMLI
Naib Presiden/Setiausaha Agong KEADILAN
Ahli Parlimen Pandan

18 November 2014

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.