Senaraikan Langkah-Langkah Khusus Penjimatan Kerajaan, Khairy Jamaluddin Perlu Kemuka Usul Minyak Di Parlimen

Saya mengambil maklum keresahan pimpinan Barisan Nasional yang tidak berani berdepan dalam forum atau debat terbuka mengenai kemelut kenaikan harga minyak yang menimbulkan kemarahan rakyat.

Reaksi Menteri Belia dan Sukan, Saudara Khairy Jamaluddin bahawa beliau tidak sudi berdebat kerana ia boleh dibahaskan di Parlimen adalah jalan mudah yang diambil untuk mengelak. Sebagai seorang Ahli Parlimen penggal kedua, sewajarnya beliau sedia maklum bahawa perbahasan di Parlimen mestilah mengikut urusan perjalanan Dewan yang ditetapkan oleh Kerajaan. Tambahan pula, masanya terhad dan terdedah kepada segala gangguan terutamanya dari Ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional.

Oleh itu, sekiranya Saudara Khairy Jamaluddin ikhlas untuk berbahas mengenai permasalahan rakyat akibat kenaikan harga minyak, sebagai Ketua Pemuda Umno wajiblah beliau sendiri yang mengemukakan usul tergempar untuk membahaskan tindakan Barisan Nasional menaikkan harga minyak dan kesannya kepada rakyat.

Beliau juga wajib memastikan dan mengarahkan ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional supaya menyokong usul itu dibahaskan di Parlimen untuk mengotakan janji beliau membahaskan isu itu di Parlimen.

Saya menunggu tindakan selanjutnya dari Saudara Khairy Jamaluddin untuk mengemukakan usul di Parlimen untuk membuktikan bahawa tindakan beliau menolak jemputan berdebat bukanlah kerana beliau tidak berani berhadapan dengan suara rakyat. Jika tidak ada apa-apa tindakan di pihak beliau, ternyatalah bahawa beliau hanya memberi alasan kerana tidak berani untuk berdebat.

Saya juga masih menanti pengumuman oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak mengenai langkah-langkah penjimatan khusus yang akan diambil oleh Barisan Nasional untuk mengurangkan keborosan kerajaan. Sewajarnya Barisan Nasional membentangkan perincian program-program yang akan dihentikan, perbelanjaan-perbelanjaan yang tidak lagi dibenarkan serta amalan kerajaan yang ditukar untuk menjimatkan wang. Setiap langkah ini perlulah diperincikan sasaran penjimatan yang akan dicapai dan penjimatannya dilapor di Parlimen setiap 3 bulan, seperti mana organisasi korporat menjalankan program penjimatan kos.

Sebagai permulaan, saya mencadangkan Dato’ Seri Najib Tun Razak mengeluarkan arahan-arahan penjimatan berikut:

1. Belanja petrol bagi kereta rasmi Menteri, Timbalan Menteri dan pegawai-pegawai mereka dibayar sendiri oleh mereka seperti yang saya telah suarakan sebelum ini. Apatah lagi saranan ini turut disokong Tun Mahathir Mohamad dan Dato’ Seri Hishamuddin Hussein

2. Memotong peruntukan perjalanan dalam dan luar negeru Menteri, Timbalan Menteri, pegawai-pegawai mereka dan penjawat awam teratas sebanyak 25% berkuatkuasa serta merta untuk mengelakkan perjalanan yang tidak membawa hasil kepada kerajaan

3. Menghentikan serta-merta amalan mencetak kad-kad jemputan yang mahal dan dihantar secara Poslaju kepada Ahli-ahli Parlimen, penjawat awam dan jemputan bagi setiap program kerajaan (seperti Lampiran 1 yang disertakan bersama) kerana ini boleh dibuat secara percuma melalui email dan laman sosial

 

jemputanrasmikerajaan

Ketiga-tiga langkah ini boleh menjimatkan jutaan wang rakyat setiap tahun jika dilaksanakan serta-merta. Saya menunggu arahan-arahan ini dikeluarkan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak jika benar beliau mengambil berat kepayahan yang ditanggung oleh rakyat akibat keputusannya menaikkan harga minyak.

RAFIZI RAMLI
Pengarah Strategi

9 SEPTEMBER 2013

2 thoughts on “Senaraikan Langkah-Langkah Khusus Penjimatan Kerajaan, Khairy Jamaluddin Perlu Kemuka Usul Minyak Di Parlimen”

  1. Kalau tunggu najib buat pengumuman , jangan harap. Kalau tunggu dia buat penguman belanja besar lagi mungkin boleh. Soorng moron mana tahu bejimat, songlap banyak boleh la.

  2. Kalau tunggu najib buat pengumuman , jangan harap. Kalau tunggu dia buat penguman belanja besar lagi murng moron mana tahu bejimat, songlap banyak boleh la.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.