Penghapusan Cukai Eksais Meliputi Cukai Eksais Ke Atas Motor, Aliran Tunai Kerajaan Tetap Berimbang

Komitmen Pakatan Rakyat untuk menghapuskan cukai eksais bertujuan mengurangkan bebanan hutang rakyat telah mendapat sambutan yang baik dari segenap lapisan masyarakat. Pakatan Rakyat berpegang kepada prinsip bahawa dasar percukaian perlulah bersifat progresif dan tidak mencukai rakyat terbawah.

Salah satu golongan yang paling terbeban dengan cukai-cukai ghaib seperti cukai eksais adalah golongan berpendapatan rendah yang tidak pun mampu membeli sebuah kereta. Kebanyakan dari mereka (baik yang sudah berkeluarga atau yang belum berkeluarga) terpaksa bergantung kepada motosikal sebagai kenderaan untuk menjalankan kegiatan harian.

Ramai yang tidak tahu bahawa Umno/Barisan Nasional juga mengenakan cukai eksais ke atas motosikal seperti jadual di bawah:

Saiz enjin

% cukai eksais

Di bawah 150 cc

20%

Melebihi 150 cc

30 %

Ini bermakna bagi model motosikal paling murah sekitar RM5,500 pun, jumlah cukai yang dikenakan adalah RM1,334 (cukai eksais dan cukai jualan).

Lebih membebankan apabila institusi kewangan tidak menawarkan pinjaman untuk membeli motosikal bersaiz enjin rendah kerana ia tidak mempunyai nilai pasaran kedua yang baik. Oleh itu, pembeli dari golongan berpendapatan rendah terpaksa meminjam dari kedai yang menjual motosikal dan menanggung kadar faedah yang tinggi sehingga ada yang mencecah 10%.

Demi menjamin keadilan kepada semua dan memastikan golongan yang paling memerlukan mendapat manfaat dari dasar yang digubal, penghapusan cukai eksais memang meliputi semua bentuk kenderaan termasuklah motosikal. Cadangan yang dikaji di peringkat Jawatankuasa Pakatan Rakyat adalah agar kadar penurunan cukai eksais bagi motosikal adalah sama seperti kadar penurunan cukai eksais bagi kereta, iaitu sebanyak 20% setahun.

Penghapusan cukai eksais ke atas motosikal tidak mempunyai kesan kewangan yang besar kepada negara dan sudah pun termasuk di dalam perkiraan RM7 bilion cukai eksais yang akan digantikan. Pakatan Rakyat telah bersetuju untuk memperuntukkan RM2 bilion setahun (bagi tempoh 2013 – 2017) bagi memastikan aliran tunai negara tetap berimbang dengan penghapusan cukai eksais, seperti berikut:

Semua angka dalam RM Bilion

2013

2014

2015

2016

2017

Cukai eksais yang berkurangan akibat pemotongan cukai

(1.4)

(2.8)

(4.2)

(5.6)

(7.0)

Pendapatan tambahan negara apabila AP dijual pada harga pasaran melalui bidaan terbuka

2.0

2.0

2.0

Cukai pendapatan tambahan yang dikutip kerajaan apabila wang rakyat dibelanjakan

0.28

0.56

0.84

1.12

1.40

Peruntukan tahunan bagi tempoh 2013 – 2017 bagi membiayai dasar

2.0

2.0

2.0

2.0

2.0

Imbangan aliran tunai (lebihan aliran tunai bawa ke depan)

2.88

4.64

5.28

2.80

(0.80)

 

Oleh yang demikian, penghapusan cukai eksais secara berperingkat untuk menurunkan harga kereta dan motosikal dijangka membantu meningkatkan pendapatan bolehguna rakyat secara serta merta tanpa mempunyai kesan kewangan yang memudaratkan kepada negara.

 

RAFIZI RAMLI

Pengarah Strategi

1 APRIL 2013 

4 thoughts on “Penghapusan Cukai Eksais Meliputi Cukai Eksais Ke Atas Motor, Aliran Tunai Kerajaan Tetap Berimbang”

  1. Salam,boleh saudara Rafizi jelaskan mengenai kenyataan bahawa jika harga kereta diturunkan maka sesak lah jalan di negara ini(contoh:KL).saya quote dari macai2 BN.tq

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.