Rundingcara: PTPTN dan Masa Depan Pembiayaan Pendidikan Tinggi Negara

Berikut adalah rakaman rundingcara membicarakan sama ada Malaysia mampu melupuskan hutang PTPTN dan apakah aspirasi KEADILAN mengenai konsep pendemokrasian pendidikan melalui kemudahan pendidikan tinggi percuma kepada yang layak.

Terima kasih kepada Sinar Harian yang merakamkan rundingcara.

 

5 thoughts on “Rundingcara: PTPTN dan Masa Depan Pembiayaan Pendidikan Tinggi Negara”

  1. Tuan :
    Permohonan PTPTN anak saya telah lulus dan wang belum dimasuk kan ? Apa akan jadi ketika PTPTN di mansuhkan ?adakah saya patut membayar wang saya sendiri kpd kolej ?in akan jadi masaalah yg besar bagi kami,
    sekian terima kasih

    Jeff Lok

  2. Mr. Jeff Lok,

    Jika maklumat saya tidak silap, sekiranya PTPTN dimansuhkan kerajaan yang bertanggungjawab akan memastikan yuran percuma termasuk dengan penginapan. Dan mungkin akan diperkenalkan mekanisme lain untuk membantu kos sara hidup harian para pelajar seperti memberi kos saraan hidup bulanan kepada pelajar dan sebagainya.

  3. .assalamualaikum..boleh explain kalau ptptn dihapuskan so mcm mane student nak support makan minum, tempat tinggal, peralatan utk belajar dll..tq

  4. Naem,

    Jika PTPTN dimansuhkan bermaksud tiada lagi pinjaman dan kerajaan akan menanggung para pelajar seperti mana sebelum ini. Tanggung pelajar seperti PTPTN tetapi pelajar tidak perlu bayar kembali wang itu.

  5. salam… kerajaan pada masa akan datang mampu kah dari segi kewangan untuk bagi free yuran akademik, yuran kolej/sewa rumah, kos sara hidup yang lain seperti makan, minum, pakaian, transport? anggaran seorang rm3200 untuk satu semeter bagi yang tidak berkemampuan. jadi, untuk jangka masa yang panjang, kerajaan akan menanggung hutang yang sangat banyak kerana semua pelajar mendapat duit percuma….

    infrastruktur di sabah dan sarawak pun belum membangun sepenuhnya, peluang pekerjaan kurang, inikan pula mahu biaya sepenunhya untuk ke universiti. kan lebih bagus kalau duit dari petronas atau mana2 sumber kewangan kerajaan itu disalurkan untuk buat projek/pembangunan supaya ada banyak peluang pekerjaan dengan gaji yang berpatutan. tambahkan bilangan hospital awam, dan kemudahan awam yang lain sebab populasi rakyat semakin meningkat saban hari.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.