Pemilihan 2010: Adab Bersaing Dalam Jamaah

Saya diminta memberi komen mengenai beberapa perkembangan terbaru kempen pemilihan parti bagi sessi 2010 – 2013, kebetulan saya berada di Kemaman untuk majlis hari raya kecil-kecilan untuk ahli-ahli cabang Kemaman.

Pandangan saya mudah – rakyat sedang memerhatikan kita. Kita juga perlu faham bahawa musuh kita yang lebih besar adalah diluar sana, jadi tindak tanduk kita akan dimanipulasi untuk melemahkan kita. Sebab itu saya selalu meminta rakan-rakan supaya menumpukan perhatian kepada perbincangan dasar dan program, bukan yang berbentuk peribadi.

Saya juga mohon supaya kita kurangkan politiking yang berlebihan – pelbagai rundingan senyap-senyap yang kadang-kadang boleh dikira sebagai menikam kawan dari belakang (di depan kita mengaku bersama, di belakang lain katanya).

Pokoknya rakyat sedang memerhatikan kita. Kalau kita berjaya melalui pemilihan satu ahli satu undi ini dengan tenang, beradab, mencerminkan kematangan – keyakinan rakyat akan bertambah.

Tetapi kalau kita kurang berhemah dan tidak berfikir panjang dalam menyerang peribadi masing-masing, maka rakyat akan tawar hati dan musuh kita akan ambil kesempatan itu untuk menyerang kita pula.

Dalam apa-apa persaingan, adab berjamaah jangan dilupakan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.