Dinamisme Baru Angkatan Muda Keadilan Bersama-Sama Barisan “Generasi Reformasi”

Gerakan reformasi yang tercetus pada tahun 1998 membawa lembaran baru kepada sejarah politik tanahair apabila ia menggabungkan kumpulan-kumpulan yang berbeza tetapi mempunyai matlamat yang sama. Keunikan gerakan reformasi adalah apabila semua pihak yang berlainan pendekatan diberikan ruang sepenuhnya untuk menyumbang ke arah matlamat membawa perubahan kepada negara.

Dari gerakan ini, lahir satu generasi yang berbilang bangsa, pelbagai latar belakang, kepakaran dan pendekatan tetapi berkongsi matlamat yang sama. Generasi Reformasi ini mewakili suara anak Malaysia yang mahukan perubahan dinamik secara berterusan demi kesejahteraan rakyat.

Pilihanraya Umum ke-13 (PRU13) adalah kesinambungan kepada perjuangan Generasi Reformasi yang bermula pada tahun 1998. Walaupun isu pokok yang menjadi teras perjuangan ini tetap sama, pelbagai isu baru juga timbul dan perlukan pembelaan sewajarnya.

PRU13 juga akan menyaksikan kuasa orang muda yang dianggarkan berjumlah 4.6 juta dalam menentukan pentadbiran di Putrajaya. Parti-parti yang berjaya menjunjung isu yang dekat dengan orang muda secara berkesan di peringkat nasional akan mempunyai kelebihan.

Oleh itu, Angkatan Muda Keadilan (AMK) sebagai barisan utama dalam mendekati orang muda memerlukan dinamisme yang tinggi. Isu yang diperjuangkan perlu melambangkan aspirasi majoriti 4.6 juta pengundi muda yang mempunyai citarasa yang berbeza-beza. Pendekatan yang digunakan juga perlu dipelbagaikan untuk menarik minat sebahagian besar anak muda yang pada ketika ini tidak berminat dengan politik.

Berdasarkan misi ini, saya dan rakan-rakan yang lahir dari semangat kebersamaan dan kepelbagaian hasil dari gerakan reformasi ingin menawarkan diri untuk menyuntik dinamisme itu ke dalam AMK, sebagai persediaan menghadapi PRU13.

Kami yang menamakan diri kami Generasi Reformasi, melihat kepada beberapa perkara asas yang perlu diperkukuhkan oleh AMK seperti berikut:

  1. Membawa pendekatan baru untuk mempelbagaikan isu-isu orang muda yang diangkat ke peringkat nasional seperti perumahan mampu milik, kerjaya dan pendapatan berkualiti, kebebasan internet, kebebasan ilmiah orang muda di universti dan pembiayaan pendidikan yang adil; seterusnya memikat pengundi-pengundi muda;
  2. Memperkukuhkan organisasi di peringkat akar umbi dengan memastikan persediaan kewangan yang memuaskan dan urustadbir akar umbi yang baik;
  3. Tumpuan khusus kepada latihan kepimpinan dengan memberi ruang yang seluasnya kepada pimpinan bawah 30 tahun sebagai persediaan masa hadapan.

Dengan ini, kami menawarkan diri dengan barisan awal seperti berikut:

Calon Ketua AMK : Mohd Rafizi Ramli

Ahli Majlis Pimpinan Pusat dan

Bendahari Keadilan Terengganu

Calon Timbalan Ketua AMK : YB Amirudin Shari

Naib Ketua AMK dan

ADUN Batu Caves

Calon Naib Ketua AMK : YB Sim Tze Tzin

ADUN Pantai Jerejak

YB Kesavan Subramaniam

Naib Ketua AMK dan

ADUN Hutan Melintang

Calon EXCO : YB Chang Lih Kang

EXCO AMK dan

ADUN Teja

: Sdr Halimey Abu Bakar

Mantan Ketua AMK Selangor

: Sdr M A Tinagaran

Ketua Biro Integrasi Keadilan Perak dan

Setiausaha Parlimen Pakatan Rakyat Ipoh Barat

: Sdr Saifullah Zulkifli

Mantan Naib Presiden PKPIM dan

Pengerusi Siswazah Muda ABIM

: Sdr Jafery Jameon

Ketua AMK Kota Kinabalu

Kami mengalu-alukan perdebatan yang sihat demi mengukuhkan AMK menjelang PRU13, terutamanya yang berkisar tentang pendekatan menyuntik dinamisme ke dalam AMK untuk memikat lebih ramai pengundi muda.

MOHD RAFIZI RAMLI

Calon Ketua Angkatan Muda

Parti Keadilan Rakyat

1 September 2010

One thought on “Dinamisme Baru Angkatan Muda Keadilan Bersama-Sama Barisan “Generasi Reformasi””

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.